Skip to content

Eten en Drinken

Een wijnproeverij organiseer je met een professional

Wijnproeverij

Het organsieren van een wijnproeverij is een specialisme op zichzelf. Afhankelijk wat het thema en doel van de proeverij is, kun je de wijnen hierop aanpassen. En wil je nog een stap verder gaan, dan levert bijpassende spijs een nieuwe smaaksensatie op. Wijnproeverijen worden door bedrijven steeds vaker ingezet als een leermoment, maar anderzijds ook als teambuilding een dag af te sluiten. Na een hele dag brainstormen, mag er ook een luchtig moment zijn. Dit vraagt van de wijnspecialist meer dan alleen wijnkennis. Hij of zij moet goed kunnen inschatten wat de mogelijkheden zijn binnen de groep en vooral mensen in hun waarde laten. Ook wanneer deze interssant wensen te doen richting de collega’s zonder gehinderd te worden door relevante wijnkennis. 

Om een wijnproeverij te organisersen moet vooral voldoende tijd worden genomen. Je moet rekenen op een voorbereidingstijd van minimaal drie weken waarbij de mogelijkheden ook afhankelijk zijn van de locatie. Dit kan worden gedaan op het bedrijf of thuis, maar ook in een speciaal wijnlokaal. In het wijnlokaal zijn de omstandigheden doorgaans het beste, omdat je altijd te maken hebt met een juiste serveertemperatuur. Een wijnspecialist kan een aantal gekoelde flessen meebrengen, maar voor grote groepen is hij of zij ook aangewezen op wijnkasten ter plaate. Sommige organisatoren willen hiervoor ook een wijnkast huren. Dit heeft als voordeel dat de juiste temperatuur kan worden ingesteld.

De keuze van de wijnen worden deels bepaald door het thema. Stel dat u voor Italië gaat, dan krijgt andere wijnen gepresenteerd wanneer het om de Nieuwe Wereld gaat. Het vraagt van de wijnspecialist een grote kennis, zeker wanneer men ook eigen wijnen mag laten beoordelen. De specialist moet een hele fijne neus hebben om te kunnen bepalen waar de wijn van gemaakt is en met welke spijs deze gecombineerd kan worden.

Soms willen wijnclubs iets bijzonders doen en een klassieke wijn proeven. De grote namen als Rothschild, Margaux en Pétrus worden dan gekocht en een ieder kan dan een proefglaasje vullen. Dit zorgt ervoor dat men wijnen kan proeven van flessen die men normaal gezien niet zou (kunnen) kopen. Wijnen die oplopen tot € 2.000 daar kun je op een wijnproeverij iets bijzonders mee doen. Zo is er nog altijd een Mouton Rothschild van 1945 (3 Liter) waar mogelijk op termijn iets bijzonders mee gedaan gaat worden. De verschillende wijnspecialisten vinden het barbaars om deze wijn op te drinken. Anderen vinden dat wijn gedronken moet worden. De huidige eigenaar wenst meer dan € 50.000,- te ontvangen voor deze wijn.

 

 

 


Comments are Closed on this Post